Velsa -peräkärry

Kun traktoreita alettiin varustaa kumipyörillä 1930-luvulla USA:ssa, niiden käyttökelpoisuus sekä maatalouden että muissakin kuljetuksissa parani olennaisesti. Kuljetustarkoituksiin sopivia perävaunuja ei aluksi ollut saatavilla, mutta kätevät viljelijät alkoivat itse valmistaa niitä erilaisista autoaihioista.

Suomeen kumipyörätraktorit tulivat vasta 1940-luvun lopussa. Aluksi niillä hinattiin hevoskäryjä, joihin oli kahden aisan tilalle vaihdettu yksi traktorin vetopisteeseen sovitettu aisa. Vuonna 1952 Ferguson toi markkinoille erityisesti Ferguson-traktoriin suunnitellun peräkärryn, jossa oli hydraulisesti toimiva kippi. Kärry oli matala, suurehkoilla pyörillä varustettu ja melko kevyt. Sen hyvät käyttö-ominaisuudet huomattiin, ja vastaavanlaisia alettiin maaseudulla rakennella aluksi hyödyntäen vanhoja kuorma-auton runkoja, joissa oli mekaaninen ns. tikapuukippi. Nämä olivat käyttäjälleen vaarallisia laitteita ja turmia tapahtui.

Viimeistään 1960-luvun alussa, kun säiliöleikkuupuimurit alkoivat yleistyä, kippaava kärry alkoi olla välttämätön viljan jouhevan käsittelyn kannalta. Kotimainen teollisuus tarttui tilaisuuteen ja muun muassa Velsa Oy Kurikasta toi markkinoille oman tuotteensa, Velsa 5:n. Vakola testasi kärryä vuonna 1964, jolloin ensimmäinen runkoversio kärsi Vakolan käsittelyssä niin pahoin että se oli vaihdettava uuteen vahvistettuun. Tämä kesti testauksen rasitukset ja Vakola antoi kärrystä myönteisen arvion. Kuukauden esineeksi valittu Velsa 5-traktoriperäkärry on nähtävillä Saran uudessa On se kone! -näyttelyssä.