Fordson Major E 27 N
Toisen maailmansodan jälkeen Euroopan teollisuus alkoi muuttaa sotatarviketuotantoaan siviilituotannoksi. Tilanne oli vaikea raaka-aineiden saatavuuden ja osaavan työvoiman suhteen. Englannin Ford oli käynnistänyt uuden modernin traktorimallin suunnittelun jo sodan kestäessä, mutta sen tuotannon käynnistäminen osoittautui vaikeaksi. Tässä tilanteessa turvauduttiin hätäratkaisuun: rakennetaan ”välikausitraktori” vanhoista eväistä tyydyttämään Euroopan huutavaa traktoripulaa.
Näin syntyi pikaisella aikataululla Fordson Major E27N-traktori, joka oli yhdistelmä vanhaa piikkipyörä-Fordsonin moottoria ja uuden mallin voimansiirtoa. Lopputulos oli kookas ja painava, alitehoinen ja hidas. Koska rahaa oli ostajilla niukalti pula-ajan vallitessa, monista tärkeistä varusteista tehtiin lisävarusteita, jotka saattoi ostaa halutessaan. Näitä olivat mm. hydraulinen nostolaite, sähkökäynnistys, sähkövalot ja äänimerkki.
Ensimmäiset ”Mörkö-Majurit” tuotiin Suomeen jo vuonna 1945 Ford Motor Companyn (Detroit, Illinois, USA) myöntämän rahoituksen turvin. Koska muitakaan länsimaisia traktoreita ei ollut helposti saatavilla, Majuria myytiin hyvin: kaiken kaikkiaan vuoteen 1952 mennessä noin 6400 kappaletta. Kun uusi Fordson Major E1A tuli viimein markkinoille vuonna 1952, vanha malli alkoi näyttää kömpelöltä ja tehottomalta. Jo 1950-luvun lopulla moni ”Pukkimajuri” päätyi puun alle tai romukauppiaan kuormaan.
Kuukauden esineeksi valittu Fordson Major E27N kuuluu Viikin maatalousmuseon kokoelmaan. Siinä on työvälineenä Pietarsaaren Konepajan valmistama sivuniittokone.