05/2013 Myyrä 2 pienoistraktori

Myyra_pieni

Ab Wikberg Oy konepaja Kauniaisissa ryhtyi toisen maailmansodan jälkeen kehittelemään pientä ns. sarvitraktoria pientilojen tarpeisiin maatalousasiantuntijoiden rohkaisemina. Kehitysurakka sai lisää voimaa yhteistyöstä helsinkiläisen Oy Auto-Taidon kanssa. Auto-Taidon Olavi Mäkinen rakensi 7,5 hevosvoiman nelitahtisen bensiinimoottorin englantilaisen J.A.P.-moottorin pohjalta ja Ab Wikbergin A.J. Wikberg ja Karl Söderström kehittelivät voimansiirron ja ohjauslaitteet sekä erilaisia työkoneita.

Ensimmäinen prototyyppi saatiin esiteltäväksi Keski-Uudenmaan maatalousnäyttelyyn kesällä 1948. Koneelle oli annettu ajanmukainen nimi ”Atom”. Kahdentoista kappaleen ensimmäinen myyntierä oli valmis seuraavana vuonna. Työkoneiksi tarjottiin jyrsimen lisäksi kyntöauraa, niittokonetta, lovikonetta perunan istutukseen ja peräkärryä. Vuonna 1950 asetettiin kunnianhimoiseksi tavoitteeksi 250 traktorin vuosituotanto. Säännöstelyn puristuksessa voitiin kuitenkin rakentaa vain 50 kappaleen sarja, joka oli valmis keväällä 1951.

Valmistusta jatkettiin ja kun 1952 tuontisäännösten helpottumisen myötä moottoreiden hankinta ulkomailta tuli mahdolliseksi, kotimainen moottori vaihdettiin saksalaiseen ILO- moottoriin. Uudistettu kone sai nimekseen Myyrä 2. Valmistus jatkui viisikymmentäluvun loppupuolelle, mutta ulkomainen kilpailu osoittautui musertavaksi. Puutarhajyrsimissä jylläsivät englantilaiset halvan punnan voimalla ja varsinaisissa sarvitraktoreissa saksalaiset merkit kuten Bungartz olivat korkeasta hinnasta huolimatta teknisesti ylivoimaisia.

Kuukauden esineeksi valittu Myyrä 2 – traktori kuuluu Seppo Kotajärven Suomen maatalousmuseolle lahjoittamaan kokoelmaan. Sen varusteisiin kuluu jyrsimen lisäksi kyntöaura ja niittokone. Valmistuskilvessä mainitaan valmistusvuodeksi 1957 ja – numeroksi 364.

Suomen maatalousmuseo olisi kiinnostunut saamaan tietoja muista säilyneistä Atom- ja Myyrä 2 -traktoreista ja niiden lisälaitteista sekä kuulemaan kokemuksia laitteesta.